La volta als escenaris de Glenroy “Greyhound” Oakley, Divendres 22 de desembre, 16 TONELADAS CLUB ROCK

Tal com ja va passar amb Roy Ellis a.k.a. Mr. Symarip, una altra llegenda del reggae britànic amb arrels jamaicanes torna als escenaris. En el cas de Roy Ellis va ser una grup local de reggae-heads qui el va descobrir vivint a Suïssa i el va animar a tornar als escenaris per tornar a fer la música per la qual tant havia fet i que li havia portat a la fama. Més tard va fitxar per Liquidator Records de Madrid amb el qual no ha parat de treure discos i girar per tot el món.


En el cas de Glenroy Oakley va ser localitzat per Liquidator i el col·lectiu de fanàtics de la música jamaicana a València ciutat Bredda Jamaican Music Club a Crevillent. Amb només dos anys el fill de Glenroy va ser atropellat per un conductor borratxo. Els metges li donaven mesos de vida però Glenroy i la seva inseparable dona Lisa no es van rendir. Es van bolcar amb ell i després de consultar amb diversos metges els van comentar que l'única però improbable possibilitat per al nen era viure en un clima càlid. Així que no s'ho van pensar dues vegades i van deixar la seva vida a Anglaterra enrere i es van venir a la terra on el sol i el bon clima rarament desapareix per començar una nova. Karl ha complert 31 anys d'edat aquest passat octubre.

Però, qui són Greyhound? Greyhound va ser una de les bandes pivotals que va ajudar a popularitzar el reggae primer a Anglaterra i després mundialment abans de l'aparició de Bob Marley. Abans de Bob Marley molts van ser els artistes jamaicans que creuaven l'Atlàntic per respondre a la demanda que tenien els rude boys jamaicans immigrants i les joves tribus urbanes a les que van influenciar, primer els mods però sobretot poc més tard els hard-mods, skinheads, bootboys i suedeheads. També van sorgir bandes d'immigrants jamaicans establerts a Anglaterra. Entre ells a qui molts anomenen el rude boy original Freddie Notes que al costat de Danny Smith van formar The rudies. La demanda era tan gran que ja no només es gravava reggae a Jamaica sinó que van començar a sortir segells com Pama, Melodisc o Trojan a Anglaterra amb productors com Joe Mansano, Graeme Goodall, Dandy o Joe Sinclair per a les quals van gravar els rudies amb el seu propi nom o d'incògnit sota pseudònims com Des All Stars, The Opening, Music Doctors, The Tillermen o The Megatons.

Els èxits anaven caient un darrere l'altre per als àvids col·leccionistes de reggae però va ser la versió de l'èxit de Bobby Bloom 'Montego Bay' la que va atreure l'atenció del públic en general i els va portar a aconseguir una posició en les llistes dels discos més venuts del moment. Aquest èxit els va portar a gravar dos Lps, "Unity 'i' Montego Bay ', per al segell Trojan i un amb el mític Rico Rodriguez,` Brixton Cat'. Amb tot, en els 70 Freddie decideix continuar la seva carrera en solitari i momentàniament el substitueix Carl Douglas que acabava de triomfar amb el seu èxit 'Kung Fu Fighting'. Amb ell gravarien un nou èxit amb la versió reggae de 'Patches' de Clarence Carter. És en aquest moment quan entra Glenroy Oakley a liderar la banda i es produeix el canvi de nom momentàniament a The Tillermen i definitivament a Greyhound. Amb ell arriba l'època daurada de la banda arribant a entrar a la llista dels 10 discos més venuts a Anglaterra amb l'himne antiracista 'Black And White' per al segell Trojan. Aquest va ser seguit per altres entrades a la llista dels més venuts amb la seva versió del tema d'Henry Mancini 'Moon River' i més tard amb 'I Am What I Am' i d'una gira per tot el Regne Unit per presentar el seu primer llarga durada .. També els porta a ser contractats per al casament de Mick Jagger dels Rolling Stones amb Bianca Perez Marena en St.Tropez. Alguna que una altra bona anècdota té Glenroy del viatge en avió privat cap a les noces  al costat de Ringo Starr i Paul McCartney en ple procés de separació dels Beatles.

Glenroy Oakley està de tornada i oferirà dos únics concerts els dies 22 i 23 de desembre en absoluta primícia a València i l'endemà a Madrid. Per a l'ocasió es torna a ajuntar, amb convidats, la banda que ha defensat el early reggae a València ciutat i que amb dos treballs al mercat ha girat per tot l'estat Els Offbeaters. Donats a conèixer gràcies a Bredda Jamaican Music Club telonejant als reis mundials d'aquest so The Aggrolites, no van parar de créixer gravant un primer EP per Liquidator i Jamaican Memories de Castelló. Després de l'èxit de vendes d'aquest van gravar un llarga durada anomenat 'Amazing Reggae'. També han servit de backing band per a artistes com Roy Ellis a.k.a. Mr Symarip, Moisty Atshusi, Kat o Oldfashioneds i han estat plataforma de llançament i pedrera per a molts altres projectes com Key & Board, Le Grand Dimecres, Oldfashioneds ... Per arrodonir la festa com a teloners tant a València com a Madrid la gran sensació de l'escena early reggae a Madrid els Mango Wood amb membres de grups com Upsttemians, Rude Pride, Ready Getters, Hypocondriacs, o The Crepitans. I només a València el secret més ben guardat de l'escena early valenciana The Oldfashioneds, pioners a recuperar el so de la formació favorita jamaicana, el trio vocal. Sens dubte un dels concerts de la temporada si no de la dècada per a tot aquell que gaudisca no només dels ritmes jamaicans sinó de sons com el soul o el funk.

Text: Saul Ska-ba per a la revista Beat


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Entrevista a... LAS INFRARROJAS (Especial Sant Antoni Pop Festtival, Betxí 20/01/18)

A la cabina de l'Allnighter... Andy Allnighter

Alcem l'agulla.